Přejít k obsahu
První koncepce AKCESu vznikla v hlavě prof. Karla Šebesty koncem 90. let, přípravné práce byly zahájeny přibližně v letech 1998 až 2004. Prof. Šebesta se v té době zabýval novým pojetím jazykového vyučování, novou koncepcí pregraduální přípravy učitelů a také přípravou zcela nových studijních oborů Čeština jako druhý/cizí jazyk (na úrovni magisterského studia) a Didaktika konkrétního jazyka (doktorské studium). Podstatnou složkou těchto připravovaných programů mělo být studium osvojování jazyka a pozdějšího jazykového vývoje rodilých mluvčích až do dospívání, resp. studium osvojování a užívání češtiny jako druhého a cizího jazyka u mluvčích nerodilých, zděděného jazyka u krajanů atd. K tomu i k přímému didaktickému využití bylo nezbytné vybudovat dostatečně rozsáhlou a bohatou korpusovou bázi. AKCES byl proto od začátku koncipován jako otevřený komplex, který pojme korpusy jazyka všech osob, jež neovládají češtinu na úrovni dospělého rodilého mluvčího, a také korpusy jazykových dat spojených s péčí o osvojování jazyka nebo jazykovou diagnostikou či terapií.
V první vlně se tým prof. Šebesty a H. Goláňové zaměřil na jazyková data češtiny jako prvního jazyka z orální produkce dětí a učitelů při vyučovacích hodinách a následně z psané produkce českých žáků v době jejich školní docházky. Tým zajistil spolupráci s 27 českými základními a středními školami a sběry k prvnímu korpusu začaly roku 2005. O pět let později byl první český akviziční korpus SCHOLA2010, zachycující komunikaci učitelů a dětí při výuce, na světě. Na dokončení SCHOLY navázal bezprostředně sběr a zpracování dat pro SKRIPT2012 – korpus školních písemných prací, publikovaný o dva roky později.
Od roku 2008 zahájil tým prof. Šebesty, rozšířený o kolegy z dalších ústavů Univerzity Karlovy a z Technické univerzity v Liberci, přípravu korpusů češtiny jako mezijazyka nerodilých mluvčích a souběžně i češtiny mluvčích ze sociokulturně znevýhodněných komunit. V souvislosti s touto prací bylo vyvinuto mj. originální schéma pro přepis písemných projevů nerodilých mluvčích a unikátní software feat pro dvourovinnou manuální emendaci nestandardních konstrukcí a jejich chybovou anotaci. Výsledkem práce jsou jednak korpusy písemných prací řady CZESL (první byl zpřístupněný v roce 2011), jednak korpusy ROMi zahrnující jak písemná, tak mluvená data od dětí s romským vývojovým pozadím.
Paralelně k práci týmu prof. Šebesty začaly od roku 2014 vznikat korpusy skupiny CoCzeFLA. Tuto skupinu založila na začátku svého doktorského studia A. Chromá, která později navázala úzkou spolupráci s K. Matiasovitsovou. První z korpusů řady CoCzeFLA, CHROMA, byl zveřejněn v roce 2019 v mezinárodní databázi CHILDES. Původní ideou korpusů CoCzeFLA bylo přispět českými daty k mezinárodnímu výzkumu ontogeneze prvního jazyka u těch nejmenších dětí. Jejich aktuální rolí mimo jiné je být pojítkem mezi českou sítí AKCES a mezinárodní sítí CHILDES.
AKCES se tak v průběhu let rozvinul v široký proud a je nadále připravený propojovat nově vznikající korpusy pokrývající další oblasti osvojování a užívání češtiny v souladu s původní koncepcí.